בשנים האחרונות, מאז שנחקקו ב-2008 חוק פנסיה חובה, וב-2017 חוק פנסיה חובה לעצמאים, המדינה העבירה את האחריות לפנסיה לציבור, והפנסיות הפכו להיות צוברות. שלא כמו בדורות הקודמים, שבהם הפנסיה היתה אחוז מהמשכורת, בפנסיות החדשות, הקיצבה שנקבל בפנסיה תלויה בסכום שנצבור במהלך שנות העבודה. סכום זה תלוי במסלולי ההשקעה שנבחר ובביצועי שוק ההון, אותו שוק הון שבחודש האחרון חווה ירידות חדות, ואף אחד לא יכול להתחייב מתי יתחילו העליות.

ההיסטוריה מלאה משברים גדולים ומלחמות, שהובילו לירידות חדות וארוכות בשוק ההון, ובטווח הארוך השוק תמיד נתן תשואה עדיפה על האלטרנטיבות. חוסר הבנה של התחום הזה, ושל מהות חיסכון וחשיבות הסיכון בהשקעות לטווח ארוך בפרט, גורם לרבים לקבל החלטות שמונעות מרגש ולא משיקולים רלוונטיים. ואתן דוגמא: לאחר המשבר הפיננסי הגדול של 2008, פנו מנהלי תכניות הפנסיה לציבור, והציעו לו לעבור למסלול מותאם גיל. המשמעות: ככל שמתקרבים לגיל היציאה לפנסיה, מעבירים את החיסכון למסלול עם פחות סיכון.

מי שפעל לפי ההמלצה הוריד את הסיכון, ולמרות שהשוק חווה ירידות חדות, החיסכון שלו ירד בצורה מינורית. מי שהתאים את הסיכון למטרות, ראה את השוק טס למעלה בעשור האחרון, והוא לא היה שם, ולכאורה הפסיד הרבה כסף. בניהול סיכונים מחושב, לוקחים בחשבון שמה שעולה יכול גם לרדת, ואם הכסף נדרש בטווח הקצר לא יהיה זמן לחכות לתיקון, ולכן חשוב להתאים את  הסיכון למטרת החיסכון ולטווח ההשקעה.

צעירים וצעירים קצת פחות, שלפניהם עוד שנים רבות של חיסכון לפנסיה במסלולים מותאמי גיל, המשמעות היא שבשנים הקרובות הכספים ישארו במסלולים מסוכנים, וככל שיתבגרו, הסיכון באופן אוטומטי יותאם לגיל. ההמלצה שלי לחוסכים לפנסיה היא להכנס לדוחות שמגיעים בימים אלו, לבדוק שאתם במסלול מותאם גיל, לראות שדמי הניהול שאתם משלמים הם לא יותר מהממוצע בתכנית, ורצוי שפחות. בנוסף, לבדוק שכל ההפרשות שרשומות לכם בתלושי המשכורת אכן הופקדו בתוכנית על שמכם. חוץ מזה לא לעשות כלום.

לכל מי שיצא לחל"ת או פוטר, ממליצה לוודא שהחלק של הביטוח שיש בתכנית הפנסיונית ממשיך להיות משולם: על ידי המעסיק, על ידי חברת הביטוח, או בהוראת קבע שתעשו. זה נקרא בהרבה מקומות, ריסק זמני. שימו לב שיש לפעמים הבדלים בין קרן פנסיה וביטוח מנהלים, ובין התנאים שמאפשרים המנהלים השונים. המשכת הביטוח במקרה של הפסקת עבודה יכולה להיות עד שנתיים, ומבטיחה שהמעסיק הבא יהיה מחויב להפריש לפנסיה מהיום הראשון, ולא אחרי חצי שנה. ממליצה להקדיש את האנרגיות ללימוד והבנת הנושא, על מנת למנוע טעויות ואובדן זכויות.

יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.